Чи дійсно "світле майбутнє" чекає на нашу країну в Євросоюзі?


За матеріалами ІНТЕРНЕТ статтю підготувала Коваль Олександра, учениця 9В класу

Європейський Союз (ЄС) – організація, яка в процесі свого розвитку досягла високого рівня політичної інтеграції, уніфікації права, економічного співробітництва, соціального забезпечення та культурного розвитку.


Європейська інтеграція – це напрям розвитку континенту, який визначить як ситуацію в самій Європі в третьому тисячолітті, так і її місце у світі. Від часу свого заснування Європейський Союз поступово перетворився на один з найпотужніших фінансово-економічних і політичних центрів світу, ключовий компонент новостворюваної архітектури європейської безпеки, ядро системи європейських цінностей і стандартів.

 

Сьогодні Європейський Союз займає провідні позиції у світовому господарстві. На його частку припадає 41,4 % світового товарного експорту та 39,8 % імпорту та 41,9 % імпорту послуг. Тому для будь-якої країни співробітництво з Європейським Союзом означає можливість отримати істотні економічні здобутки, які, зрештою, сприятимуть економічному зростанню та підвищенню життєвого рівня населення. При цьому слід зазначити, що таке співробітництво вигідне всім сторонам.


Європейський вибір України – це шлях наближення до стандартів демократії, громадянського суспільства, верховенства права та забезпечення прав і свобод людини та громадянина. Метою стратегії економічного і соціального розвитку України є створення реальних умов для її вступу до Європейського Союзу. Зусилля нашої держави на цьому напрямку повинні відповідати визначеним Європейською Радою Копенгагенським критеріям членства в ЄС, які були затверджені Європейським Союзом 22 червня 1993 року. На підставі цих критеріїв будь-яка країна Центральної і Східної Європи може стати учасницею Європейського Союзу. Вступ може відбуватися у тому випадку, коли країна із статусом асоційованого члена буде готова покласти на себе зобов’язання країни-учасниці та буде відповідати необхідним економічним і політичним вимогам.


Ці критерії стосуються економічного і політичного підґрунтя, а також готовності виконувати відповідні зобов’язання. Зокрема, політичні критерії стосуються стабільності інституцій, які є гарантами демократії, верховенства закону, прав людини і громадянина, а також поваги прав національних меншин та їх захисту. До економічних критеріїв слід відносити функціонування ринкової економіки, а також здатність витримати конкурентну боротьбу і силу ринкових стосунків в межах Європейського Союзу.


Будучи членом ЄС, Україна буде залучена до Спільної європейської політики безпеки та оборони (СЄПБО), яка гарантуватиме Україні державний суверенітет і територіальну недоторканість. 

До ОСНОВНИХ ПЕРСПЕКТИВ вступу України до ЄС можна віднести: встановлення стабільної політичної системи; сприйняття України як важливого суб’єкта політичних відносин; забезпечення розвитку малого та середнього бізнесу; упровадження стандартів ЄС у виробництві; формування середнього класу; реформування освіти, охорони здоров’я, соціального захисту.  До існуючих переваг можна віднести: європейську колективну безпеку; макроекономічну стабільність; додаткові інвестиції в українську економіку; надання субсидій деградуючому сільському господарству; отримання позитивного сальдо торгівельного балансу; спільні митні тарифи; кількісні обмеження імпорту; антидемпінгову політику; протекціонізм і контроль експорту; ефективний захист прав людини в інституціях ЄС; відкриття кордонів для вільного пересування населення; забезпечення високого рівня життя населення.

До ПРОБЛЕМ, які можуть мати місце після вступу можна віднести: часткову втрату суверенітету; невизначеність стратегії розвитку ЄС; погіршення взаємин із країнами СНД; втрата конкурентоспроможності певних галузей; складність переходу на європейський рівень цін; квотування певних видів товарів; ускладнення візового режиму зі східними сусідами.


До ЗАГРОЗ: небезпеку втягнення України в конфлікт цивілізацій між Заходом і мусульманським світом; можливе переміщення до України шкідливих виробництв; використання України як сировинного придатку; використання українців як дешевої робочої сили; поглиблення демографічного спаду; незаконна міграція та відплив кадрів.


Як повноправний учасник побудови об’єднаної Європи, а в майбутньому – член Європейського Союзу, Україна зможе впливати на вироблення відповідних рішень і, таким чином, на процеси, що відбуваються на європейському континенті – перебуваючи осторонь, Україна не матиме ані економічних, ані політичних ресурсів для такого впливу і може перетворитися на слабкий об’єкт, ніж активний суб’єкт європейської політики. Можливою альтернативою європейській інтеграції є поступова маргіналізація України, її економічна недорозвинутість, політична нестабільність і поява нових загроз національній безпеці. Геополітична невизначеність зробить Україну надто вразливою для зов¬нішнього тиску. Після початку розширення Європейського Союзу на схід та внаслідок активної участі в ньому всіх без винятку західних сусідів України опинитися поза цим процесом означатиме самоусунення від загальноєв-ропейських процесів і небезпеку ізоляції. В такому разі ціна неінтеграціі може виявитися набагато вищою від ціни інтеграції.


Отже, при вступі до ЄС Україна отримає ряд значних переваг, але, щоб уникнути існуючих загроз, треба поступово впроваджувати стратегічні напрями розвитку ЄС в українську економіку та розробити програму дій щодо безболісної інтеграції України.