САМОАНАЛІЗ Миколаївського ліцею №2 за 2021-22 н.р.


Згідно з результатами інституційного аудиту управління Державної служби якості освіти у Миколаївській області та комплексного самооцінювання закладу в 2020-21 н.р. з метою вдосконалення прозорості процесу оцінювання здобувачів освіти та системи формувального оцінювання в закладі освіти та вдосконалення суб’єкт-суб’єктної (рівноправної та особистісно зорієнтованої) взаємодії з учнями в освітньому процесі було обрано два напрямки самооцінювання в 2021-22 н.р., а саме систему оцінювання здобувачів освіти та педагогічну діяльність педагогічних працівників закладу освіти щодо налагодження співпраці зі здобувачами освіти. Інструментами самооцінювання були спостереження за уроками, опитування й інтерв’ю здобувачів освіти та вчителів, вивчення документації, які проводили заступники директора Ірклій О.Ю., Нікуліна Т.І., Павліченко А.В. та вчителі - предметники, члени робочих груп.


На початку року було проведено педагогічну раду «Створення доброзичливого мікроклімату в гімназії за допомогою технік толерантного вирішення проблем, активного застосування емпатії», яка включала тренінг управління власними емоціями залежно від комунікативної ситуації, позитивного вирішення конфліктних ситуацій, методики усвідомленого й емпатичного слухання та ненасильницької комунікації, вивчення теоретичного матеріалу, аналіз ситуації в закладі, передовий досвід учителів ліцею щодо об’єктивного та прозорого оцінювання учнів, створення атмосфери психологічного комфорту взаємодії, довіри та емпатії на уроці, роботи класного керівника щодо протидії булінгу та формування емпатії.
Були обрані наступні критерії оцінювання системи оцінювання здобувачів освіти у закладі: оприлюднення критеріїв; оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти , спираючись на критерії;
спрямованність домашнього завдання на оволодіння ключовими компетентностями; озвучення критеріїв оцінювання домашнього завдання;
надання учням часу на обдумування відповідей; супровід відповідей учня уточнюючими питаннями ;використання методик само оцінювання і взаємооцінювання; спрямовання оцінки навчальних досягнень на індивідуальний поступ учня ; відзначання досягнень учнів, підтримка у них бажання навчатися.
Здійснений аналіз системи оцінювання здобувачів свідчить про те, що всі ліцеїсти ознайомлені з критеріями оцінювання з предметів, які озвучені вчителями на початку семестрів, розміщені на стендах кабінетів, на кожному курсі на платформі дистанційного навчання закладу Google Workspace, на сайті ліцею. Втім системне пояснення поточного оцінювання учнів за допомогою критеріїв оцінювання надають 82% вчителів. Двоє вчителів , які працюють в закладі перший рік, а саме Баранова М. О. і Коваленко О.В. , мають проблеми щодо оцінювання здобувачів відповідно до вимог Держстандарту.
Всі вчителі дають учням час на обдумування відповідей, супроводжують відповідь учня уточнюючими питаннями, відзначають досягнення учнів, підтримують у них бажання навчатися, обирають домашнє завдання, спрямоване на оволодіння ключовими компетентностями.
Вчителі успішно використовують формувальне оцінювання: постійно забезпечують зворотній зв'язок, не допускають відкритого порівняння результатів різних учнів, дають диференційовані завдання, застосовують веб інструменти формувального оцінювання. Втім постійно і системно на високому рівні привчають учнів до самооцінки і взаємооцінки тільки 65 % вчителів ліцею. Також найбільш поширеними веб інструментами самооцінки є медіаресурси "На урок", "Медіаосвіта", Learningapps, Гугл форми, Kahoot. Тільки окремі вчителі опанували такі дієві електронні ресурси самооцінки як Nearpod, Socrative, Classtime. Зокрема класів "Інтелект України" системно, на кожному уроці оцінюють фронтальну роботу учнів за власними критеріями, спрямовуючи оцінювання навчальних досягнень на індивідуальний поступ учнів, такі вчителі як Городищенко Т.Л., Гершкович І.А., Гордієнко Н.В., Ірклій О.Ю., Кваша О.В., Кожущенко О.П., Лобзіна С.В., Нікуліна Т.І., Маєнко Л.І., Пшездял О.Р., Рибіна С.Ф., Самойленко О.М., Царлова І.В.
Рівень організації системи оцінювання здобувачів освіти у закладі визнано як достатній.
Рекомендовано: вчителям-предметникам продовжувати виконувати вимоги Нової української школи щодо оцінювання здобувачів освіти та налагодження з ними партнерської співпраці та удосконалити
- системне пояснення поточного оцінювання учнів за допомогою критеріїв оцінювання;
- застосування самооцінки і взаємооцінки учнів;
- спрямування оцінювання навчальних досягнень на індивідуальний поступ учнів за допомогою формувального оцінювання роботи на уроці за критеріями вчителя;
- впровадження таких електронних ресурсів самооцінки як Nearpod, Socrative, Classtime.
Були обрані наступні критерії оцінювання системи комунікації вчителів та здобувачів освіти у закладі: здійснення співпраці з учнями на засадах партнерства; вміння толерантно вислуховувати думку здобувачів освіти; застосування особистісно орієнтованого підходу; дотримання принципів доброчесності, об’єктивне ставлення до учнів та відсутність образливих слів.
Самоаналіз комунікації викладачів ліцею із здобувачами освіти свідчить, що вчителі закладу здійснюють співпрацю з учнями на засадах партнерства. Вони потужно використовують інтерактивні методи навчання, апелюють до власного досвіду учнів, стимулюють висловлення власної думки, вирішення проблемних питань, організують навчання в співпраці, залучають учнів до створення контенту уроку за допомогою актуалізації раніше вивченого матеріалу, пошукових завдань, індукції правил, визначення проблем та знаходження шляхів їх вирішення, прогнозування подій тощо. Втім тільки 65% вчителів постійно залучають учнів до сумісного визначення цілей уроку та рефлексії виконання персональних цілей з аналізом оптимальних шляхів їх досягнення. Залучення учнів до вибору методів вирішення дидактичних цілей майже відсутнє.
Всі вчителі толерантно вислуховують та сприймають думки учнів, їх точку зору, навіть, коли вони відрізняються від особистої думки вчителя. Викладачі ліцею успішно і системно застосовують особистісно орієнтований підхід, спрямовують роботу на вирішення конкретних життєвих питань і проблем, самі дотримуються і привчають учнів дотримуватися принципів академічної доброчесності.
Вчителі закладу забезпечують об’єктивне ставлення до учнів, підхід до помилок як до засобу удосконалення, підкреслюють, що виконання завдань потребує зусиль, цінують зусилля учнів. Вчитель Дєдкова Л.В. використовує елементи програми Mindfulness для формування впевненості учнів в собі. Проте є поодинокі випадки роздратування та психологічного тиску вчителів у разі не виконання учнями домашнього завдання.
Рівень організації суб’єкт-суб’єктної взаємодії вчителів зі здобувачами освіти у закладі визнано як достатній.
Рекомендовано:
1)вчителям-предметникам продовжувати виконувати вимоги Нової української школи щодо налагодження з ними партнерської співпраці та удосконалити
- залучення учнів до сумісного визначення цілей уроку та рефлексії виконання персональних цілей;
- залучення учнів до вибору методів вирішення дидактичних цілей уроку;
- використання елементів програми Mindfulness для формування впевненості учнів в собі.
2) психологу ліцею Обльотовій Н.М. провести консультації для вчителів- предметників щодо відокремлення ставлення учнів до предмету від їх ставлення до особистості вчителя.