Сценарій заходу. Інтелектуальний мовограй «Я знаю українську мову, а ти?»


Автор: Купцова В.В.,
учитель вищої категорії, учитель-методист,
заслужений учитель України

Облаштування: На вході до приміщення, у якому відбувається захід, двоє учнів з мовного патруля кожному учасникові  ставлять мовне запитання, що вимагає короткої  відповіді (за експрес-уроками Олександра Авраменка). Якщо відповідь правильна, учасникові прикріплюється значок «Я люблю українську мову»,

якщо ні – «Я хочу знати українську мову».

Журі визначає переможців у трьох номінаціях: «Кращий серед знавців мови», «Найактивніший учасник гри», «Гравець високої культури».

На дошці чи на екрані: Найважливішим днем цього тижня є четвер, який…

Фотографує пам'ять миті великого блаженства.

 Контрольний тест

  1. Не надаєш значення                2. Рівень

А нежитю                                         А фаховий

Б нежиті                                            Б фаховий

 

3. Зрадити                                         4. Чепурний

А товаришу                                       А охайний

Б  товариша                                      Б  красивий

 

Зміст заходу

  1. Привітання учасників, повідомлення мети зустрічі, правил гри.
  2. Декламування вірша про мову.
  3. Перегляд 2-ох відеороликів, знятих учасниками заходу: 1-ий - уривок з поезії,   2-ий  - «Я знаю українську мову, а ти?» Відео 1,2.
  4. Перша гра для аудиторії: Закінчіть речення , утворивши складнопідрядне.  «Найважливішим днем цього тижня є четвер, який…»
  5. Грай 1 для двох учасників – «Упізнай слово».

Легінь: небіж, племінник, парубок, лікар, черевик.

Флояра: хвороба, квітка, музичний інструмент, танок, пісня.

Бинда: каструля, ложка, фартух, спідниця, стрічка.

Ляскавиця: рукавиця, батіг, хвороба, злива, грім.

Питання до зали:

-         Слова  якої групи  лексики вимагали відповідників?

Атрамент:  азартна гра, папір, чорнило, покої.

Скриптура: папір, розмінна монета, зошит, карта.

Драгоман: наглядач, дипломат, перекладач, знавець законів.

Дидаскал: лікар, учитель, хорист, маляр.

Питання до зали:

-         Слова  якої  групи  лексики вимагали відповідників?

-         Який твір заклав фундамент нової української літератури?

-         Чи знаменний цей рік для творчості І.П.Котляревського?

  1. 6.     Виконання пісні «Віють вітри, віють буйні» ученицею 10 класу.
  2. Грай 2 для трьох учасників – «Логогрифи». Завдання: змінивши 1 букву, утвори нове слово.

Блуза, криза, кулон, туша, сопух, трава, ясир, скит, кістка,  клуб, преса, тераса.

  1. Перегляд 2-ох відеороликів, знятих учасниками заходу: 1-ий – вірш Г.Сковороди,   2-ий  - «Я знаю українську мову, а ти?» Відео 3,4.

Питання до зали:

-         Один із одинадцятикласників склав мнемонічну формулу, у якій в акроформі   зашифрував  групу приголосних. Яка це група?  Фотографує пам'ять миті великого блаженства.

  1. 9.     Грай 3 для чотирьох учасників – «Мовний аукціон»: назвіть найбільшу кількість абревіатур, розшифрувавши їх.

10.Грай 4 для п’ятьох  учасників  - «Мовна подорож». Побудуйте маршрут мандрівки, використовуючи географічні назви, до складу яких входять числівники». Трикрати –

11.Перегляд 2-ох відеороликів, знятих учасниками заходу:  «Я знаю українську мову, а ти?» Відео 5,6.

Питання до зали:

-         У яких випадках можна не називати себе, коли ви телефонуєте?  (У довідкову службу, крамницю).

-         Скільки треба чекати відповіді, коли ви телефонуєте? (До 5-6 –ого сигналу).

-         У якому випадку можна не відповідати на дзвінок і покласти слухавку? (Якщо той, хто телефонує, не відрекомендувався).

-         Яке зі слів: запросіть чи покличте слід використовувати у спілкуванні по телефону? (Запросіть).

12. Грай 5 для шістьох  учасників  - «Тезаурус». Учитель називає певне слово, учні мають дібрати чимбільшу кількість лексем, які асоціативно пов'язуються з цим словом.

Мова, учитель, ліс, небо, урок, друг.

Або «Стоп! Росіянізми!» Бутилка, коляска, коврик, заказ, насморк, носки, клубніка, палатка, столова, дурдом, папка, калітка, піднос.

13.Грай 6 для сімох  учасників  - «Числоворебус». (Ст.418, 251 В.Л.Федоренко «Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови»). Відгадай слово.

14.Фразеологічна хвилинка. Закінчити фразу: не вчи вченого їсти хліба печеного; не все коту Масниця – буде середа й п’ятниця; доки сонце зійде, роса очі виїсть.

Питання до зали:

-         На дорогах коро чи затор?

-         Як правильно вимовляти абревіатуру ЗНО?

-         Ви знаходитеся чи перебуваєте в Миколаєві?

-         Чекати вас чи на вас?

-         Залишати в спокої чи дати спокій?

-         Венгрія чи Угорщина?

-         Бігборд чи білборд? (Рекламний щит).

-         Лате чи лате?

15. Гуртовий тренінг «Підбери дієслово»: очі розплющуємо, двері відчиняємо, книжку розгортаємо, ванну приймаємо, рішення ухвалюємо, участь беремо, до вишу вступаємо, освіту здобуваємо.

16. Відео 7,8.

Контрольний тест

  1. 2.     Не надаєш значення                2. Рівень

А нежитю                                         А фаховий

Б нежиті                                            Б фаховий

 

3. Зрадити                                         4. Чепурний

А товаришу                                       А охайний

Б  товариша                                      Б  красивий

17. Декламування вірша О.Різниківа «Слово про мову».

18.Перегляд 2-ох відеороликів, знятих учасниками заходу:  «Я знаю українську мову, а ти?»

 

Підбиття підсумків гри, визначення найактивніших учасників, нагородження переможців.