Дидактичні можливості міжпредметної інтеграції навчальних дисциплін суспільно-гуманітарного циклу (засідання кафедри)


Матеріал надала Маєнко Любов Іванівна, завкафедри кафедри суспільно-гуманітарних дисциплін

Мета інтеграції - це формування в учнів цілісного світогляду про навколишній світ, активізація їх пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння сприйнятого матеріалу. Інтеграція може трактуватися як система (різні інтегровані курси, передбачені планом роботи

навчального закладу) та як дидактичний засіб, тобто внутрішньопредметні та (міжпредметні зв’язки). Термін «міжпредметні зв’язки» тлумачиться як взаємна узгодженість навчальних програм. Вони бувають двох видів: горизонтальні та вертикальні. Горизонтальні міжпредметні зв’язки характеризуються вивченням поняття на уроках різних предметів упродовж деякого часу (неодночасно). Вертикальні характеризуються вивченням поняття на одному уроці або в один часовий проміжок на різних уроках із використанням навчального матеріалу з різних предметів.

В умовах Миколаївської гімназії №2 можливими є такі форми реалізації міжпредметних зв’язків як:
- інтегрований урок
- бінарний урок
- проєкти
- тематичні дні
- дослідницькі роботи учнів у шкільному товаристві учнів ("Альтаїр").

Основними причинами труднощів у реалізації інтегрованого навчання можна вважати:
- неоднаковий підхід до подачі міжпредметних зв’язків у програмах і, як наслідок, недостатня обізнаність зі змістом програм із суміжних предметів;
- складність координації діяльності вчителів-предметників під час проведення бінарних уроків.

Інтеграція можлива через розв’язання таких задач, як:
- детальне ознайомлення з програмами суміжних дисциплін;
- визначення можливих міжпредметних зв’язків між навчальними предметами;
- узгодження з учителями-предметниками тем чи питань для їх спільного вивчення;
- внесення відповідних змін до тематичного та поурочного планування, розкладу уроків.

Орієнтовні теми інтегрованих та бінарних уроків:
- українська література – зарубіжна література М.Рильський. Творчість «київських неокласиків (французька поезія)
- українська література - історія України
- О.Турянський “Поза межами болю” (Україна в роки І Світової війни)
- В.Підмогильний “Місто”(розвиток українських міст у 1920-х роках)
- М.Куліш “Мина Мазайло”(національний і зарубіжний театр 1920-1930 рр. Політика «коренізації» («українізації») в Україні 1920-х років )

Українська література - художня культура.
Леся Українка “Лісова пісня”(Живопис І.Айвазовського, О.Мурашка, який любила Леся Українка. Ілюстрації до «Лісової пісні» С.Караффи-Корбут)

Історія України - Захист Вітчизни.
Історія розвитку українського війська. Тема: Українські військові формування та участь українців у військових подіях ХХ століття.

Історія України - художня культура - українська література.
Художня культура. Розділ: Основи художньої культури. Тема: Художні напрями мистецтва ХХ століття: від модернізму до постмодернізму.

Українська мова - математика
Числівники. Правопис, відмінювання, узгодження з іменниками.

У рамках тижня передового досвіду учителями кафедри було проведено інтегрований та бінарний уроки на запрошення: "Фольклорне тло повісті М. Коцюбинського "Тіні забутих предків" (учитель Шкабура Т.Л.) та "Коли настав чудовий май..." Лінгвістичний аналіз(лексичний аспект) поезії Г.Гейне. (учителі: Ірклій О.Ю., Кваша О.В.).
Уроки вирізнялися продуманими й ефективними методами й прийомами навчання, ретельним відбором ілюстративного матеріалу; високою активністю розумово-мовленнєвої діяльності учнів.
Варто зазначити, що в умовах нашої гімназії є можливою реалізація такої форми міжпредметних зв’язків як написання учнями дослідницькі роботи в товаристві "Альтаїр".
Наприклад, можна запропонувати учням таку тему "Авангардизм як напрям ХХ століття" Досліджуючи цю тему, учень використовуватиме звання з; історії, української та зарубіжної літератур, художньої культури, музики, української мови, інформатики.
- Історія (розвиток українських міст у 1910-х роках.
- Українська література (українська авангардна література)
- Зарубіжна література(італійський і російський поетичні футуризми)
- Художня культура (український малярський авангард (футуризм)
- Музика (авангардна українська музика (Б.Лятошинський, С.Туркевич-Лукіянович, К.Шипович та ін.), М.Семенко–скрипаль.
- Інформатика (схеми, порівняльні таблиці тощо).
Такі форми, як інтегровані проєкти та тематичні дні об’єднують блоки знань із різних навчальних предметів, тем навколо однієї проблеми. Їх метою є інформаційне та емоційне збагачення мислення, почуттів учнів. Наприклад, загальногімназійний День янгола.