Використання елементiв аксiологiчного пiдходу на уроках украiнськоi мови та лiтератури
- Деталі
- Перегляди: 537
Виступ учителя Чернікової Н.В.
Використання елементiв аксiологiчного пiдходу на уроках украiнськоi мови та лiтератури
Мета:
1.Розгляд специфiки поняття"аксiологiя" як цiннiсноi проблематики в галузi педагогiки.
2.Надати приклад опанування цiнностями,що сприяють формуванню вмiнь ключових компетенцiй учнiв.
Цiнностi мають приваблювати , допомагати пiзнавати себе,а не нав'язуватися…
Алексiус Майнонг
1.Понятия "цiннiсть" було введено в 2 пол.19 ст.нiмецьким фiлософом Р.Лотце.
2.Термiн "аксiологiя"виник пiзнiше,а саме на початку 20 ст.Уперше французьким фiлософом П .Лапi.
3.Аксiологiя -наука про цiнностi духовнi, моральнi, етичнi ; зв'язок мiж ними iз подальшою реалiзацiэю в соцiумi.
4.Аксiологiчний пiдхiд маэ на метi:
- формування цiлiсноi особистостi;
- сприйняття людини,iндивiдуальностi як найвищоi цiнностi;
- позитивне сприймання дитиною навколишнього свiту;
- громадянське й патрiотичне виховання;
- реалiзацiю загальнолюдських
цiнностей;
- розкриття культорологiчноi складовоi знань;
- гармонiйний всебiчний розвиток
учня.
5.При вивченнi на уроках лiтератури життя та творчостi окремого письменника,застосовуючи прийоми та методи позитивноi атмосфери та мотивацii навчальноi дiяльностi (активне слухання, мiкрофон,мозковий штурм,ситуативне моделювання) ;або на уроках,формуючи усвiдомлення,сприйняття та осмислення нових знань(дискусiя,виступ-виклик) ,визначають аксiологiчний складник.
6.Наприклад,працюiючи над лiтературними творами в 9 класi, зркрема ,вивчаючи бiографiю I.Я.Франка,аксiологiчною буде проблема-особистiсть митця i суспiльство,реалiзацiя в соцiумi.
При вивченнi твору I.Котляревського "Наталка Полтавка" актуальнi засади моральностi,цiнностей сiмейного виховання,реалiзацii в соцiумi,духовнiсть.Охоплення цiннiсних категорiй,що фокусуються навколо матерiальних цiнностей,-ролi в життi людини театру.
Творчiсть П.Кулiша,роману-хронiки"Чорна рада",- це роздуми над ментальнiстю украiнця,вiчними пошуками вiдповiдального "провiдника нацii" за долю народу,патрiотизм,вiрнiсть Батькiвщинi,кращi моральнi цiнностi як в соцiумi,так i в приватному життi.
7.На уроках мови реалiзацiя елементiв аксiологii вiдбуваэться найчастiше через уроки розвитку мовлення.Опрацьовуючи теми морально-етичноi,суспiльноi проблематики,застосовуючи вищезазначенi прийоми,формуэмо активну громадську позицiю учня,що здатний не тiльки вiдчувати приналежнiсть до народу,культурних цiнностей,а ще реалiзовувати своi права в конкретнiй ситуацii. А отоже,реалiзовувати елементи соцiальноi комунiкацii.
Перелiк тем,якi опрацьовуэмо,для досягнення результативностi з даного питання:
- Кому жити комфортнiше -оптимiстам чи песимiстам?
- Украiнцi-паралiмпiйцi :правда та вигадка.
- "Мирна вiйна"-i сучасники.
- Навчання та соцмережi:реалiзацiя сучасного учня.
Як результат:цьогорiч,працюючи в серпнi над реалiзацiэю останньоi теми,разом iз ученицею 11 -а кл.,Коваленко О.,брали участь у Всеукраiнськiй конкурснiй програмi"ЗНО.UA. Програма безкоштовноi пiдготовки до ЗНО з украiнськоi мови",за якою зараз i навчаэться дана учениця.
Посилання
1.Аксiологiя//Велика укр.енциклопедiя:у 30 т.-2016,т.1,592с.
3.https://ikr.agromassidayu.com
Торiя цiнностей
Аксiологiя соцiальних комунiкацiй
Проблем и аксiологiiта шляхи iх вирiшення.