Використання елементiв аксiологiчного пiдходу на уроках украiнськоi мови та лiтератури


Виступ учителя Чернікової Н.В.

Використання елементiв аксiологiчного пiдходу на уроках украiнськоi мови та лiтератури

Мета:

1.Розгляд специфiки поняття"аксiологiя" як цiннiсноi проблематики в галузi педагогiки.

2.Надати приклад опанування цiнностями,що сприяють формуванню вмiнь ключових компетенцiй учнiв.

 

Цiнностi мають  приваблювати ,   допомагати пiзнавати себе,а не нав'язуватися…

                         Алексiус Майнонг

1.Понятия "цiннiсть" було введено в 2 пол.19 ст.нiмецьким фiлософом Р.Лотце.

2.Термiн "аксiологiя"виник пiзнiше,а саме на початку 20 ст.Уперше французьким фiлософом П .Лапi.

3.Аксiологiя -наука про цiнностi духовнi, моральнi, етичнi ; зв'язок мiж ними iз  подальшою реалiзацiэю в соцiумi.

4.Аксiологiчний пiдхiд маэ на метi:

-       формування цiлiсноi особистостi;

-       сприйняття людини,iндивiдуальностi як найвищоi цiнностi;

-       позитивне сприймання дитиною навколишнього свiту;

-       громадянське й патрiотичне виховання;

-       реалiзацiю загальнолюдських

цiнностей;

-       розкриття культорологiчноi складовоi знань;

-       гармонiйний всебiчний розвиток

учня.

5.При вивченнi на уроках лiтератури життя та творчостi окремого письменника,застосовуючи прийоми та методи позитивноi атмосфери та мотивацii навчальноi дiяльностi (активне слухання, мiкрофон,мозковий штурм,ситуативне моделювання) ;або на уроках,формуючи усвiдомлення,сприйняття та осмислення нових знань(дискусiя,виступ-виклик) ,визначають  аксiологiчний складник.

6.Наприклад,працюiючи над лiтературними творами в 9 класi,  зркрема ,вивчаючи бiографiю   I.Я.Франка,аксiологiчною буде проблема-особистiсть митця i суспiльство,реалiзацiя в соцiумi.

При вивченнi твору I.Котляревського "Наталка Полтавка" актуальнi засади моральностi,цiнностей сiмейного виховання,реалiзацii в соцiумi,духовнiсть.Охоплення цiннiсних категорiй,що фокусуються навколо матерiальних цiнностей,-ролi в життi людини театру.

         Творчiсть П.Кулiша,роману-хронiки"Чорна рада",- це роздуми над ментальнiстю украiнця,вiчними пошуками вiдповiдального "провiдника нацii" за  долю народу,патрiотизм,вiрнiсть Батькiвщинi,кращi моральнi цiнностi як в соцiумi,так i в приватному життi.

7.На уроках мови реалiзацiя елементiв аксiологii вiдбуваэться найчастiше через уроки розвитку мовлення.Опрацьовуючи теми морально-етичноi,суспiльноi проблематики,застосовуючи вищезазначенi прийоми,формуэмо активну громадську позицiю учня,що здатний не тiльки вiдчувати приналежнiсть до народу,культурних цiнностей,а ще реалiзовувати своi права в конкретнiй ситуацii. А отоже,реалiзовувати елементи соцiальноi комунiкацii.

Перелiк тем,якi опрацьовуэмо,для досягнення результативностi з даного питання:

  • Кому жити комфортнiше -оптимiстам чи песимiстам?
  • Украiнцi-паралiмпiйцi :правда та вигадка.
  • "Мирна вiйна"-i сучасники.
  • Навчання та соцмережi:реалiзацiя сучасного учня.

Як результат:цьогорiч,працюючи в серпнi над реалiзацiэю останньоi теми,разом iз ученицею 11 -а кл.,Коваленко О.,брали участь у Всеукраiнськiй конкурснiй програмi"ЗНО.UA. Програма безкоштовноi пiдготовки  до ЗНО з украiнськоi мови",за якою зараз i навчаэться дана учениця.

             Посилання

1.Аксiологiя//Велика укр.енциклопедiя:у 30 т.-2016,т.1,592с.

2.https://VN.m.Wikipedia.org

3.https://ikr.agromassidayu.com

 Торiя цiнностей

4.https://essuir.sumdu.edu.UA

Аксiологiя соцiальних комунiкацiй

5.https://er.dduvs.in.UA

Проблем и аксiологiiта шляхи iх вирiшення.